בשעה טובה הרעיון העסקי שלכם הבשיל לכדי ביצוע, ויש לכם כבר את השותף המושלם. נדמה שכל מה שנותר הוא לשנס מותניים ולהתחיל לעבוד על התוכנית העסקית. אבל בעצם, יש מספר דברים שכדאי לעשות במקביל, ועוד לפני ההתנעה של הפעילות העסקית עצמה.

אחד הדברים הללו הוא חתימה על הסכם מייסדים, שבו השותפים מסדירים את מערכת היחסים ביניהם ובינם לבין העסק, וקובעים מספר כללי התנהלות בסיסיים.

אבל אנחנו חברים ממש טובים – בשביל מה בכלל צריך הסכם מייסדים? 

דווקא בגלל שאתם חברים, יש הנחה מובלעת, קונספציה, שתמיד תדעו לפתור כל חילוקי דעות שיתגלעו ביניכם, בדיוק כפי שאתם יודעים לעשות זאת בנושאים האישיים ביחסים ביניכם. אבל ההנחה הזו לא בהכרח נכונה – התוספת של מערכת יחסים עסקית על מערכת יחסים חברית, היא לא פשוט עוד פן בחברות שלכם. נכון, האמון העמוק, הנחוץ כל כך בין שותפים, כבר קיים אצלכם, וזה חשוב מאד, אבל אתם עומדים להצעיד את החברות שלכם אל תוך עולם שבו טמונים אתגרים מהסוג שלא פגשתם עדיין ביחד. עם האתגרים האלה מתמודד הסכם המייסדים שלכם.

אנחנו במאה ה-21 – למה צריך להוציא כסף על הסכם מייסדים, כאשר אפשר להוריד אחד כזה מהאינטרנט או לבקש מצ'אט GPT לכתוב לנו אותו?

הסכם מייסדים הוא מסמך אישי, המותאם לצרכים הספציפיים שלכם, לסוג העסק שאתם מקימים ולאתגרים העומדים בפניכם. הסכם מייסדים טוב, ינוסח רק לאחר שהתקיימו ביניכם שיחות עומק השוקלות סיטואציות שונות ואת התשובות האישיות שלכם אליהן. למשל, איך מחליטים על הכנסת שותף נוסף או משקיע לעסק, איך דואגים לאיזון בין עבודת השותפים, מה קורה במקרה שאחד השותפים מנוטרל מעבודה לתקופה, איך מטפלים במקרה שאחד השותפים רוצה לצאת מהשותפות. על כל האתגרים הללו ועוד אמור הסכם המייסדים שלכם לענות בדרך הייחודית המתאימה לשותפות שלכם. על כל אלה נחשוב יחד, לעתים בהתייעצות עם רואה החשבון שלכם, על מנת לייצר עבורכם את המענה הנכון ביותר לאתגר.

אז מה, כל פעם שנרצה לקבל החלטה בעסק נצטרך לקרוא מחדש את הסכם המייסדים?

ברור שלא! הסכם המייסדים שלכם יכול לשכב במגירה לנצח. אני מאחלת לכם שתמיד תדעו למצוא את הדרך שלכם להתמודד עם כל אתגר מתוך האמון, העזרה ההדדית, השותפות והחברות שביניהם. אבל במקרה שזה לא יקרה, תמיד תוכלו לחזור לבסיס, להסכם המייסדים שלכם, ולמצוא שם את הפתרון שהוסכם ביניכם ושאתם מחויבים לו. פתרון כזה יאפשר לכם לצלוח את האתגר בלי לפגוע במערכת היחסים שלכם ומבלי שמי מכם ירגיש שנכפה עליו פתרון שאינו הוגן כלפיו. שימור מערכת היחסים האישית שלכם גם בזמנים סוערים הוא דבר שעשוי להתאפשר בזכות הסכם המייסדים שלכם.

רגע, ומה אם כבר יש לנו עסק קיים ולא עשינו הסכם מייסדים?

אתם לא לבד, יש רבים כמוכם, אבל דעו לכם – אף פעם לא מאוחר מדי לדיון משמעותי באתגרים שאתם עשויים להיתקל בהם בעתיד, ולהעלות את הסיכום ביניכם על הכתב במסגרת הסכם מייסדים.

דווקא בימים אלה, על האתגרים שהם מביאים עמם לעולם העסקים, חשוב שיהיה לכם הסכם מייסדים אחראי, ולמי שכבר יש הסכם מייסדים כדאי אולי לשוב ולקרוא בו ולבחון האם הוא נותן מענה לאתגרים שאולי לא יכולנו לצפות קודם לכן.

 

משרד עורכות הדין SGF מאגד נסיון מקצועי רב שנים בתחומי המשפט המסחרי, ליטיגציה, נדל"ן, אסטרטגיה, ניהול משברים ומאבקים ציבוריים. אנו עובדות בגישה ייחודית, המשלבת ראיה אסטרטגית רחבה לצד שימוש בכלים משפטיים ואסטרטגיים מגוונים. מתוך הערכים של יחס אישי, חדשנות ונקיטת עמדה אנו מקפידות לתפור עבור כל לקוח את הפתרון הייחודי המתאים עבורו, תוך שימוש בחשיבה מחוץ לקופסה ובכלים שאינם מוגבלים לעולם המשפטי.

כותבת המאמר, עו"ד לאה מילר-פורשטט, מביאה איתה נסיון עשיר של למעלה מ-30 שנה בעולם התאגידים והעסקאות, ומשלבת את הידע המשפטי הנרחב והמעמיק שלה עם יחס אישי, לקבלת התוצאה המיטבית עבורכם. ליצירת קשר ישיר: lea@sgf.co.il 054-4556471