לקוחות רבות פונות אלינו בבקשה שנסייע להן בהקמת עמותה או חברה, אך לעתים כבר בשיחה הראשונית מתברר, שסוג התאגיד שנראה להן מובן מאליו כדי להכיל את הרעיון שלהן, אינו בהכרח המתאים ביותר לכך.
שאלת הבחירה בפלטפורמה התאגידית המתאימה ביותר לרעיון דורשת דיון במספר נושאים, וחשיבה לעתיד על הדרך שבה יוזמת הרעיון רואה אותו קורם עור וגידים.
פעמים רבות ברור שהרעיון מתאים ליישום במסגרת תאגיד שלא למטרות רווח – כאן ההתלבטות תהיה מוגבלת על פי רוב בין עמותה לחברה לתועלת הציבור (חל"צ). אך במקרים לא מעטים גם רעיון שנראה על פניו כעסק יכול להתאים לתיאגוד כעמותה או כחל"צ, וגם רעיון עם בסיס חברתי מוצק, יכול להתאים לתיאגוד כחברה בע"מ. רעיונות היברידיים כאלה – אשר להם שורת רווח כפולה – עסקית וחברתית – מתאימים למודל של עסקים חברתיים, אשר בישראל נותר, לצערנו, בגדר רעיון לא מפותח במיוחד, ובסיכומו של דבר נאלצים לבחור בין דרכי התאגדות שונות שאף אחת מהן אינה מתאימה בכל מאת האחוזים. עבור חלק מהמיזמים מסוג זה, ניתן להקים מבנה תאגידי מורכב, שבתוכו תאגידים מסוגים שונים, אשר יאפשר למקסם את התועלות שבפנים השונות של המיזם.
על מנת לאפשר ליזמית לבחור במבנה התאגידי המתאים ביותר עבור המיזם, יש להביא בחשבון נושאים שונים שיש בהם כדי להשפיע על ההחלטה. בין הנושאים – הדרכים המתוכננות להשגת המשאבים הכספיים הנחוצים לשם הפעלתו הראשונית של המיזם ותפעולו השוטף, משאבים האמורים להיות בבעלותו של המיזם, היקף ההון האנושי במיזם ומערכת היחסים בין הנהלת המיזם לבין כלל חבריו, התקציבים הצפויים לתפעול המיזם, התפתחויות אפשריות לכיוונים נוספים בחזון העתידי של המיזם, ועוד.
לצערנו, דיונים מעמיקים כאלה מתקיימים רק לעתים רחוקות, ולא אחת קורה שהתאגיד שנרשם עבור המיזם אינו מאפשר מיצוי הפוטנציאל של המיזם, ומייצר אתגרים בהמשך הדרך, שניתן היה להתגבר עליהם לפני שנוצרו.
חושבות על רעיון חברתי ו/או עסקי? בואו ננתח יחד את המרכיבים שלו ונמצא איזו פלטפורמה תיתן לו את הבמה המתאימה ביותר לצמיחה.
פעמים רבות אנו ממליצות לצרף להתייעצות הזו גם את רואה החשבון של המיזם. אם אין לכן רו"ח עדיין, נוכל להתייעץ עם רו"ח מתוך רשת הקשרים של משרדנו.
לאחר שנחליט יחד על התאגיד המתאים ביותר עבור המיזם, נשמח לסייע ברישומו, התנעתו, ולהמשיך ללוות אותו בשלבי הצמיחה, ההתבססות וההפעלה השוטפת.

משרד עורכות הדין SGF מאגד נסיון מקצועי רב שנים בתחומי המשפט המסחרי, ליטיגציה, נדל"ן, אסטרטגיה, ניהול משברים ומאבקים ציבוריים. אנו עובדות בגישה ייחודית, המשלבת ראיה אסטרטגית רחבה לצד שימוש בכלים משפטיים ואסטרטגיים מגוונים. מתוך הערכים של יחס אישי, חדשנות ונקיטת עמדה אנו מקפידות לתפור עבור כל לקוח את הפתרון הייחודי המתאים עבורו, תוך שימוש בחשיבה מחוץ לקופסה ובכלים שאינם מוגבלים לעולם המשפטי.
כותבת המאמר, עו"ד לאה מילר-פורשטט, מביאה איתה נסיון עשיר של למעלה מ-30 שנה בעולם התאגידים והעסקאות, וכן בעלת נסיון אישי של למעלה מעשור בניהול עמותות, ומשלבת את הידע המשפטי הנרחב והמעמיק שלה עם נסיון ועם יחס אישי, לקבלת התוצאה המיטבית עבורכן. ליצירת קשר ישיר: lea@sgf.co.il 054-4556471